رژیم غذایی برای گاستریت معده
  • 2021/07/14
  • 0

رژیم غذایی برای گاستریت معده

گاستریت یکی از مشکلات شایع گوارشی است که مستقیما معده را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه می تواند در هر سنی بروز کرده و سبب ایجاد مشکلات جدی در گوارش فرد گردد. این مساله می تواند به صورت ناگهانی بروز کرده و در صورت درمان نشدن، مزمن خواهد شد. در این صورت درد و التهاب تا سالها با شما همراه بوده و مشکلات گوارشی جدی را تجربه خواهید کرد. نوع جدی تری از این بیماری هم وجود دارد که منجر به خون ریزی های شدید معده شده و البته کم تر دیده می شود. اما به صورت کلی باید اشاره کرد که گاستریت یا همان ورم معده، مشکلی شایع گوارشی است که با التهاب این عضو همراه است و نیاز به درمان و رسیدگی دارد. مطلبی که پیش روی شماست سعی بر ایجاد آگاهی درباره ماهیت گاستریت و ارائه رژیم غذایی برای گاستریت معده و سبک زندگی درست در مواجه با این عارضه را دارد. اگر دچار مشکلات گوارشی و یا التهاب معده هستید، ادامه این مطلب را برای کسب اطلاعات بیش تر و کمک به درمان خود از دست ندهید.

 

بایدها و نبایدهای رژیم های گاستریت

 

گاستریت یا ورم معده چیست

قبل از هر چیز به طور شفاف درباره ماهیت این بیماری صحبت خواهیم کرد. عارضه های گوارشی متعددی وجود دارد که معده را درگیر می کند. اما همه آنها گاستریت نیستند. لازم است تا ابتدا از بیماری خود مطلع شده و سپس در صدد بهبود وضعیت و کمک به درمان آن برآییم. اما گاستریت یا ورم معده چیست ؟ به زبان ساده می توان گاستریت را ضعف در جداره داخلی معده عنوان کرد. این ضعیف بودن جداره داخلی معده سبب می شود تا مایعات موجود در این ارگان که نقش اصلی در هضم غذا را به عهده دارند، سبب ایجاد ورم و حتی زخم در معده شوند. التهاب جداره داخلی معده نتیجه ای است که در انتهای این فرآیند دامن گیر فرد می شود. برخی افراد که به طور ذاتی جداره معده نازکی دارند، به گاستریت مبتلا می شوند و این عارضه در آنها بیش تر دیده می شود. لازم به ذکر است که عفونت های گوارشی با منشا باکتریایی هم می توانند سبب بروز ورم معده شوند. شایع ترین عفونت باکتریایی که این عارضه را سبب می شود، عفونت هیلکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) است که مخاط معده را درگیر می کند و متاسفانه از فردی به دیگری قابل انتقال می باشد.

چرایی بروز گاستریت

برخی عوامل هستند که سبب ایجاد و یا تشدید این عارضه در بدن می شوند. در زیر به برخی عوامل که در چرایی بروز گاستریت و تشدید آن نقش دارند، اشاره کرده ایم.

مصرف بیش از اندازه داروهای ضد التهاب نظیر آسپرین و بروفن

مصرف بیش از اندازه الکل

افزایش سن (دیواره معده با افزایش سن به طور طبیعی نازک تر می شود.)

مصرف دخانیات

 

مصرف دخانیات، از عوامل تشدید کننده گاستریت

 

استرس ناشی از بیماری و یا آسیب های شدید جسمی و روحی

اختلالات خود ایمنی

برخی عفونت های ویروسی و باکتریایی و غذاهای آلوده به این میکروارگانیسم ها

این عوامل می توانند در ابتلا به عارضه گاستریت نقش آفرینی کنند و در نتیجه فرد را درگیر ورم معده سازند. اگرچه این عوامل به تنهایی دلیل محکمی بر ابتلای شما نیستند. اما افرادی که در این گروه ها جای می گیرند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به گاستریت قرار دارند.

درمان ورم معده

حساس بودن معده و نقش آن در هضم و جذب غذا، درمان ورم معده در اولین فرصت را از اهمیت زیادی برخوردار کرده است. ورم معده می تواند در دو نوع خفیف و شدید ظاهر شود. نوع خفیف آن بسیار ساده تر درمان می شود و رعایت رژیم غذایی دوستدار گاستریت در کنترل و مهار بیماری به شدت موثر است. اما نوع شدید آن که با درد و التهاب ناگهانی ظاهر می شود، به رعایت نکات ویژه ای نیاز دارد و لازم است تا به منظور پیشگیری از مزمن شدن آن، اقدامات درمان و رعایت برنامه غذایی مناسب را لحاظ نمود. به صورت کلی برخی مواد غذایی دوستدار گاستریت هستند و این در حالی است که برخی دیگر، می توانند به شدت برای این التهاب، خطرآفرین باشند. شناخت این مواد غذایی و آگاهی از بایدها و نبایدهای غذایی در زندگی روزمره، می تواند به مهار و درمان این عارضه گوارشی کمک شایانی کند. در ادامه شما را با رژیم غذایی برای گاستریت معده آشنا می کنیم.

رژیم گاستریت

با توجه به گوارشی بودن این عارضه، انتظار می رود تا افراد درگیر، با رژیم گاستریت بتوانند در صدد کاهش شدت علائم و حرکت به سمت بهبودی درآیند. خوردن برخی غذاها و پرهیز از مصرف برخی دیگر می تواند به بهبود وضعیت بیمار کمک شایانی کند. اهمیت در نظر داشتن رژیم گاستریت از آن سوست که درمان نکردن آن سبب ایجاد التهابی مزمن در بدن شده که می تواند در دراز مدت سبب وارد شدن آسیب های بیش تر به این ارگان و حتی تشدید ریسک ابتلا به سرطان معده شود. اما این رژیم گاستریت چیست و چه اصولی را باید در آن رعایت نمود؟

غذاهای مفید برای التهاب معده

طبق بررسی های انجام شده و مطالعات بالینی بر روی مبتلایان به گاستریت، مواد غذایی زیر می توانند در کاهش شدت التهاب و بهبود علائم مبتلایان موثر باشند.

غذاهایی با فیبر بالا نظیر غلات سبوس دار،میوه ها و سبزیجات

غذاهای کم چرب نظیر گوشت بدون چربی و ماهی

غذاهایی با میزان اسیدیته کم نظیر سبزیجات و لوبیا

نوشیدنی های بدون گاز

نوشیدنی های بدون کافیئن

باید اشاره کرد که مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می توانند در کاهش شدت علائم گاستریت ناشی از فعالیت باکتری ها موثر باشند. مواد غذایی که حاوی پروبیوتیک هستند نظیر انواع لبنیات، قارچ ها و ... از گزینه های مناسب برای کاهش شدت علائم التهاب معده می باشند. هم چنین خوردن وعده های غذایی کم حجم و در تعداد بالا به بهبود وضعیت بیماران کمک شایانی می کند.

غذاهای مضر برای التهاب معده

برخی مواد غذایی هستند که شدت التهاب و ورم معده را تشدید کرده و به وخیم شدن اوضاع بیمار دامن می زنند. شناخت این مواد غذایی و پرهیز از آنها در طول دوره عود بیماری و محدود کردن مصرف در سایر اوقات، می تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران با جداره معده ضعیف کمک شایانی کند. به برخی از این مواد غذایی در زیر اشاره شده است.

مواد غذایی با چربی زیاد نظیر گوشت های پرچرب و انواع روغن ها

مصرف زیاد الکل و نوشیدنی های گازدار و کافئین دار

 

مصرف کافئین از عوامل تشدید کننده گاستریت

 

مواد غذایی با اسیدیته بالا نظیر گوجه فرنگی و برخی میوه های اسیدی

آب میوه ها

غذاهای سرخ شده

 

تشدید گاستریت با مصرف غذاهای سرخ شده

 

کافئین

غذاهایی با ادویه زیاد

باید اشاره کرد که برخی حساسیت های غذایی هم می تواند منجر به تشدید علائم بیماری شود و این حساسیت ها از فردی به دیگری متفاوت خواهد بود. شناخت آلرژی های غذایی می تواند به کاهش شدت التهاب معده کمک شایانی کند.

گاستریت زخمی شونده

متاسفانه در صورت درمان نشدن این عارضه و مزمن شدن آن، احتمال بروز زخم های گوارشی نیز به وجود خواهد آمد. گاستریت زخمی شونده نامی است که به این نوع از التهاب معده گذاشته اند. اما در صورتی که گاستریت شما به این مرحله رسید، چه باید کرد؟

رژیم غذایی برای گاستریت معده در این افراد نیز صادق است. اما نکاتی ریز و پراهمیت وجود دارد که این دسته از بیماران نباید از آنها غافل شوند. مصرف مواد غذایی زیر می تواند به کاهش شدت درد و التهاب ناشی از زخم کمک شایانی کند.

لبنیات کم چرب

انواع روغن های گیاهی

میوه هایی نظیر موز، سیب و خربزه

سبزیجاتی نظیر هویج، اسفناج و کدو سبز

 

مصرف سبزیجات، موثر در بهبود التهاب معدده

 

حبوباتی نظیر عدس، سویا و نخود

گوشت بدون چربی

و اما برخی مواد غذایی که به تشدید علائم زخم منجر می شوند، عبارتند از

فلفل

خردل

شکلات

و غذاهای سرخ شده

درمان ورم معده با دارو

اگرچه بهترین راه کنترل و مهار این عارضه رعایت نکات تغذیه ای است، اما بهره گیری از درمان ورم معده با دارو هم می تواند راهگشا باشد. شما می توانید برای درمان ورم معده خود از داروهای گیاهی که مخصوص گاستریت فرمولاسیون شده اند، بهره گیرید. این داروها حاوی عصاره های گیاهی هستند که به کاهش شدت درد و التهاب کمک شایانی کرده و به ویژه در افرادی که دچار گاستریت زخمی شونده هستند، موثر می باشند. برای خرید داروی ضد التهاب معده می توانید به سایت وب دارو مراجعه کرده و مرغوب ترین و مناسب ترین نوع این محصولات را به صورت آنلاین سفارش دهید. نکته مثبتی که در سایت وب دارو به چشم می خورد، امکان مشاوره ای است که برای بیماران عزیز قرار داده شده تا مناسب ترین محصول برای ورم معده در اختیارتان قرار گیرد. شما می توانید در هر کجا که هستید، از طریق سایت وب دارو و به صورت آنلاین داروی گیاهی برای ورم معده را تهیه کرده و در صدد کاهش شدت ورم و درد معده خود برآیید.

در نهایت آنکه گاستریت

یکی از عارضه های گوارشی معده است که با ایجاد التهاب و درد شدید در این ناحیه همراه است. پیشروی کردن این مشکل و درمان نشدن آن می تواند سبب بروز زخم معده نیز گردد. بنابراین جدی گرفتن گاستریت و درمان کردن آن بهترین راه برای مهار و درمان می باشد. گاستریت با رعایت برنامه غذایی دوستدار ورم معده، تا حد زیادی قابل کنترل است. هم چنین پرهیز از مصرف مواد غذایی التهاب زا می تواند کیفیت زندگی بیمار را ارتقا بخشد. در کنار این موارد استفاده از داروهای گیاهی که به کاهش شدت ورم و التهاب منجر می شوند، موثر خواهد بود. برای اطمینان از خرید بهترین داروی گیاهی گاستریت شما می توانید به سایت وب دارو مراجعه کرده و از این طریق نسبت به تکمیل درمان خود اقدام کنید. وب دارو با دارا بودن بهترین محصولات گیاهی در زمینه التهاب معده، توانسته کمک شایانی به بیماران مبتلا به گاستریت کرده و روند درمان را تسریع کند.